Vegetarian

Jag är vegeterian, so what?
Har ni rätt att trycka ner mig för att jag är det?
Jag ska berätta varför jag är vegetarian. Det började när jag var 8 år, en tjej i min klass berättade för mig om en viss maträtt och vad köttet där i kom ifrån. Jag visste redan ifrån börjar att kött kommer ifrån slaktade djur men jag tänkte inte på det. Så när jag fick reda på den äckliga grejen så slutade jag äta den maträtten, men jag kunde inte sluta tänka på vad hon hade berättat och funderade på vad som var i all annan mat. Så jag blev äcklad av att jag åt nånting som var dödat. Jag slutade först med riktiga kött bitar sen med korv, köttbullar och de där. Tillslut slutade jag med allt och den sista maträtten som jag åt som var kött var köttfärsås. Men jag åt fortfarande kyckling,fisk och ägg men för ungefär 1,5 årsen slutade jag med kyckling, ägg och godis. Så nu äter jag bara fisk för jag tycker inte det är äckligt för mig känns det inte som fisk är så mycket levande. Anledning till att jag inte äter kött nu är för att jag tycker det är fel att döda nånting levande för att äta när man klarar sig jätte bra utan kött. Det är till och med bättre utan kött. Sedan jag blev vegeterian gick jag inte upp i vikt lika lätt och jag var nyttig och hälsosam. Visst man ska äta kött för det är viktigt med proteiner men det finns det i vegetarisk mat.
Vegetarisk mat smakar nästan som kött tycker iallafall dom som äter kött för jag minns inte hur kött smakar längre så jag kan inte jämföra vegetariskt och kött.
Jag mår bra såhär och jag sitter inte och äter bara sallad som middag jag äter fortfarande potatis, pasta, ris och sånt så jag får i mig massor med mat och svälter inte ihjäl. Jag dricker mjölk och äter ost för jag är inte vegan, vegan är nånting som jag tycker är otroligt onödigt för korna tar ingen skada av att mjölkas.
Det finns hur många vegetarianer som helst så jag är inte ensam och det är inget ovanligt att vara det så varför försöka övertala mig att äta kött. Jag kommer aldrig göra det vad ni än säger till mig. Läs noga nu.. jag dör hellre än äter kött! så mycket stödjer jag djurens rätt och det är mitt val ni ska inte bry er ett skit om vad jag väljer att äta elr inte. Jag är stolt vegetarian och hoppas på att världen kan inse att vi måste dra ner på kött ätandet. All foder som går till att föda upp djur till slakt skulle stoppa all svält i hela världen, är det inte det folk pratar om hela tiden att det är så synd om dom som svälter ihjäl? Gör nått då för fan och börja tänk! jag vet att det är omöjligt för alla att sluta äta kött helt men åtminstonde kan man äta mindre vad gör det för skada? Jo ingenting!
Det här är min åsikt och ärligt talat att bete sig omoget med att försöka ändra mig kanske du borde öppna ögonen för världen och inse att det inte är så farligt att vara vege. Jag är trött på att ta emot skit ifrån folk nu, jag lagar mat till mina syskon och hela min familj äter kött så jag står faktiskt och steker bacon, grillar, lagar köttfärsås, osv så jag protesterar inte emot folk som äter det och jag har både kompisar och haft killar som äter kött och jag har inte hatat dom. Jag bryr mig inte om dom äter det elr inte det är deras val och jag vill att personer ska tycka så om mig också och inte utgå ifrån att jag är dum huvudet bara för jag inte äter kött.
Djuren betyder mer än nånting annat för mig och om nu alla ska ha lika mycket rätt att leva vrf får inte djuren göra det. Jag vet att människor har ätit kött sen ja vet inte hur länge men det vi börjat med nu.. att föda upp djur till slakt är bara sjukt. Det är INTE naturligt!

Kommentarer
Postat av: Hannes

Okey

2012-07-17 @ 13:43:35
Postat av: Hannes

Men kött är rätt gott...

2012-07-17 @ 13:45:49
Postat av: Kevin

Men du kött SLAKT är rätt naturligt eftersom människan i alla hår har slaktat för kött, jag tror inte dom hade vegetarianer på egypternas tid. Varför fick man då för sig för att jaga för kött på stenåldern jo för det föddes som en instinkt i deras blod, föds man med det så måste man ha med det i livet och protein är ju nyttigt. Jag har absolut inget emot att du är vegetarian MEN! Att du tycker att världen borde sluta med kött tycker jag är absurt du tycker att vi slösar mat på djuren som ändå ska slaktas, men ska vi ge våra djur mat som sedan ska dö av ålder? Då blir det ju ännu mer foder åt helvete! Visst vi kännar kanske lite mjölk osv i Sverige men ska frakta ner mjölk som kommer surna ner ditt då eller? Det funkar inte riktigt så! Till och med länderna som svälter slaktar sina djur för att få mat jag tror även fast vi skickar ner våran mat som var din idé så kommer dom nog även slakta sina djur! Det där med att hela världen ska sluta med att slakta kommer sluta med ekonomisk crash plus att miljön går åt helvete med alla jävla flygplan och skit ska över och leverera mat till dom fattiga länderna! Tänk lite på vad jag har sagt, jag räknar med respons

2012-07-17 @ 14:09:53
Postat av: Hannes

Huppa lulla

2012-07-17 @ 14:13:10
Postat av: Kevin

Hupla snulle kulle

2012-07-17 @ 14:14:02
Postat av: Eric

2012-07-17 @ 14:15:04
Postat av: Runken

Vilket härligt väder!

2012-07-17 @ 14:15:28
Postat av: Karro

kevin: det var inte alls så jag skrev läs om igen snälla du för jag tänker fan inte skriva om allt igen för att du läser slarvigt.

2012-07-17 @ 14:40:32
Postat av: Moos

Starkt skrivet Karro! Stödjer dig alltid, de vet du!<3

2012-07-17 @ 14:45:37
Postat av: Karro

Moos: tack gmn<3

2012-07-17 @ 14:48:21
Postat av: Vegerina

2012-07-17 @ 18:31:19
Postat av: Kevin

Vad är det som inte stämmer karro?

2012-07-17 @ 20:57:32
Postat av: Kevin

Och fisk inte levande djur?! Dom plågas ju mer än andra djur dom får en krok i munnen som förmodligen gör rätt ont va? Och sen dödas dom? Och sen så fångas dom ju i nät o dras in i nät också! Men dom blir ju ändå islängda i båten i olika smårum utan vatten och dör för dom inte får någon vätska, är det inte plågeri?

2012-07-17 @ 21:06:37
Postat av: Karro

Allt typ. Jag skrev aldrig att jag ville att alla skulle sluta äta bara minska lite och jag skrev aldrig att vi skulle frakta massa djur och mjölk ner till som som svälter, jag menar pengar. Dom pengarna som man sparar skulle kunna hjälpa dom som svälter i världen. (själv bryr jag mig inte så mycket om dom som svälter ihjäl men massa andra gör ju det)

Som jag skrev för mig är inte fisk särskilt mycket levande och jag har därför inte ont utav att äta fisk. Jag är fullt medveten om att fisk plågas lika mycket dom men som sagt jag bryr mig inte, för mig är fisk som insekter det finns miljontals och dom är inte särskilt levande. Jag vet att det låter konstigt men jag kan inte förklara bättre.

2012-07-17 @ 21:31:30
Postat av: Kevin

Men du det finns nog rätt många miljoner djur av alla sorter skulle jag tro va? det är ju inte så att dom har gått ut o sagt att djuren börjar ta slut? dom slaktar ju inte ett djur om dagen på en gård direkt utan dom tar ju några st efter en vis tid och under den tiden så har det föds nya kalvar, lamm osv du tycker det ju är hemskt att slakta djur och så vidare men det är livets gång, tänk om fisk kanske lever och tänker på samma sätt som en ko eller häst hur skulle du känna då? visst dom har ju mindre hjärna men dom har ju mycket mindre storlek också och hästar har ju en hjärna som inte är större än en valnöt ens.. då är ju det samma princip,

2012-07-18 @ 00:16:58
Postat av: Kevin

Du tänker ju faktiskt lite som Hitler, nä judarna är inte lika humana dom slaktar vi för dom finns det miljontals av och dom gör ju ingen nytta ändå! det är ju exakt samma sak som du och fiskarna, laxen var ju till och med nära på att ta slut i vissa delar av sverige, men det finns mer i andra delar av länder så det är la lungt då?

2012-07-18 @ 00:19:33
Postat av: Kevin

Plus att det finns knappt några mjölkgårdar kvar här snart dom flesta har lagt ner på grund av stora företag som konkurrerar ut dom, och dom företagen är nog knappast sugna på att dela med sig av sina pengar när dom redan har anställda att dela ut sin lön till, dom som blir utkonkurrerade dom får istället leva på sin skörd som precis klarar sig på och dom får ju även slakta sina djur för att få in en extra slant

2012-07-18 @ 00:23:56
Postat av: Kevin

Och det där med fodret jag skrev tycker jag verkligen du ska tänka på! Somsagt har inget emot att du är vegetarian men jag tycker att du ska tänka igenom om vissa delar verkligen stämmer så bra som du säger!

2012-07-18 @ 00:28:13
Postat av: Karro

herregud... dom flesta vegetarianer äter faktiskt fisk så de är inte så att jag är ett jävla monster som äter det. Jag tänker på de sättet och lider inte när jag äter fisk, elr jo vissa gånger kan jag må lite illa men oftast inte och därför fortsätter jag med de.

Läs på lite mer om hitler för det var inte alls anledningen. Han använda bara judarna att skylla på allt eftersom dom redan var "hatade" av människor sedan långt tillbaka. Hitler var en otroligt smart man (och det kan ingen säga nånting annat). jag tar det som en komplimang att jag kan ta över världen. Ne men seriöst läs lite mer om vad Hitler tänkte för att det fanns många judar var inte anledning till han valde just dom.

Och jag äter fisk max 2 gånger i veckan, så jag äter inte särskilt mycket medans folk äter kött varje dag. Jag skrev bara att fisk var det ända "kött" jag åt de betyder inte att jag äter som ett jävla odjur och vill ta död på all fisk men om det ska vara sånt tjafs så slutar jag gärna me fisk också det har jag inget problem med förutom att då dör jag bort. Jag måste få i mig lite mer än dom flesta vegetarianer för min sjukdom men vill du vara anledning till att jag svimmar varje dag och inte kan vara uppe längre än 8 på nätterna så varsågod jag slutar gärna fisk.

Och det är ju det jag menar med att dom föder upp nya kalvar och sånt bara för att dom ska direkt till sin död, det är inte naturligt det är sjukt och vi borde veta bättre än att göra så om människor nu är så smarta. Man har blivit för beroende av allt, det finns ingen gräns längre. Man ska inte sluta helt men äta kanske 3-4 gånger i veckan istället för varje dag så var man ett slut på allt det överdrivna.

2012-07-18 @ 11:58:56
Postat av: Kevin

Du jag kan rätt mycket om historia och som du säger så är det så jag vet! Och jag vet att det inte var anledningen till det men det var ändå så han talade till folket och som han fick folket att tänka, att judarna var värdelösa. Kanske samma sak med vegetarianer jag vet inte för jag äter ju kött.. Men det kanske har spridits sig att fisk inte är levande bland hippies (som från början var vegetarianer) då är det ju samma sak en det myt helt enkelt.. Och sen kan ta det som ett exempel varför var han tvungen att mörda judar (visst dom var ju hatade sen tidigare och var riktigt snåla jävlar) men varför kunde han i te ha tagit till exempel asiater eller bara mörkhåriga var judarna tvungna att bli valda? Det är ju samma sak här fisk ÄR kött så varför inte välja en annan typ av kött istället eller varför just fisk?

2012-07-18 @ 13:07:46
Postat av: Kevin

Och för guds skull IGEN JAG HAR INGET EMOT ATT DU ÄR VEGETARIAN!!!! Jag säger bara det, jag dömmer inte bara dig utan alla i så fall. Att varför äta fisk som är kött och kanske lika levande som de andra vareleser som vi äter när man i lika gärna kan äta kött från ko eller lamm för det är ju fortfarande kött som innehåller protein osv som vi behöver till vårt dagliga intag.. Det är det jag säger, sitter du här och tror att jag vill att du ska dö för jag sitter och frågar dig om hur dina tankar är runt din text du har skrivit tror du det?! Me jag vill absolut inte vara en anledning till någons död vem vill det? Men jag vill ha svar på mina frågor här, jag sitter inte bara och jävlas med dig som Hannes gör utan jag är 100% seriös när jag skriver detta till dig nu.. För ställt frågor till din text har jag ju bara gjort eller hur?

2012-07-18 @ 13:16:16
Postat av: Kevin

Och att trappa ner med kött till 4-5 gånger i veckan kan jag faktiskt gå med på för det skulle jag kunna klara mig på men inte lägre än så! Och visst vi föder upp till slakt det gör vi, men det är bara för bönder måste ha en chans att klara sig nu när mjölken har tagits ifrån dem, och ska vi trappa ner på kött så klarar dom sig kanske inte och då får dom inte tillräckligt med pengar kanske och då lägger dom ner helt och hållet. Jag vet inte men det kanske kan vara så och om det då är så, så är det tragiskt!

2012-07-18 @ 13:20:57
Postat av: Karro

jag kan också mycket om historia jag fick lära mig om det redan som 5 åring. jag har fördjupat mig i det och vet saker som få människor vet som hände under andra världskriget. Och jag bryr mig inte vad andra vegetarianer säger så fisk är bara nånting som jag tycker själv inte är tillräckligt levande för att jag ska må dåligt av att äta det. Det har inte ett skit med vad några andra säger det är bara så det är. Judar var ett enkelt offer och det var inte bara judar han var emot alla som var svaga. Utvecklings skadade, epileptiker (som jag), han ville bara ha kvar den tyska rena rasen. Så alla hade mördats ändå bara du hade ett ända litet fel. Han bara började med dom mest hatade och irriterande personerna, judar. Sedan hade han fortsätt om han inte hade misslyckats med att bli för maktlyster och inte lyssnade på generalerna, han skulle ha vänt sig mot sina medspelare tillslut.

Men det är ju de jag säger fisk är inte äckligt att äta enligt mig och hur många gånger ska jag förklara det?! Men vrf frågar du exakt samma saker hela tiden? tror du inte jag redan vet vad fisk utsätts för? Du sitter och förklarar samma saker om och om igen för mig som jag redan vet om och det börjar bli en aning tjatigt. Och tack att du är seriös med dina frågor (även om det är fett jobbigt). Jag älskar att svara på frågor om att jag är vege men när det blir samma tjöt och via internet blir det bara jobbigt.

Om nu mjölken har tagits ifrån dom så bara sluta va bonde och försöka försörja sig på det när det är så svårt? vrf ska djuren ta skada av att bönderna har det svårt att producera mjölk?

2012-07-18 @ 14:50:08
Postat av: Kevin

Jag är också tacksam över att du vill svara på mina frågor. Och jag säger ju samma saker ibland för jag anser att dina svar kan vara lite suddiga ibland, Och sedan kan bönder inte bara lägga av med sitt arbete i alla fall inte hälften av alla bönder som finns nu, för här är grejen. Många bönder som jag känner här skippade gymnasiet och till och med slutade tidigare för att jobba på sina gårdar, och om dom då ska börja jobba med något annat så har dom ingen utbildning för det. Så det är inte BARA att byta jobb sådär. LIVET ÄR INGEN DANS PÅ ROSOR! Och det hoppas jag att du förstår, saker o ting är inte så lätt som man ibland tror det vet vi alla! Men det har varit intressant med mina svar så tack! Och visst jag säger inte att du ska tycka fisk är äckligt ville bara ha en vettig förklaring och nu har jag det.. (tror jag) för det där inlägget som får det att låta att jag har fått dig att sluta äta fisk och du kommer dö pågrund av det tycker jag är patetiskt och falskt, för som sagt jag sa aldrig att du skulle äta fisk eller hur?

2012-07-18 @ 15:27:15
Postat av: Karro

jag håller med om att mina svar blir det ibland för jag får en typ stress när jag ska svara på nånting och då blir de lite oklart.

Är man så korkad att göra det får man faktiskt skylla sig själv tycker jag. Även om jag verkar blond och bortskämd så tro mig jag vet att livet inte är lätt.

Jag hade hoppats på att jag överdrev och var ironisk, åtminstonde lite för jag måste ha fick för annars skulle jag inte ha särskilt kul liv. Men du fick det att låta som jag borde skämmas över att jag åt fisk och inget annat och borde sluta att äta fisk också.

2012-07-18 @ 15:46:28
Postat av: Kevin

Då ber jag om ursäkt för det för det menade jag verkligen inte, Och hur fan ska jag veta att dina svar kan vara suddiga för att du stressas när du ska svara på saker o ting? jag antar att jag är korkad och frågar det med men, aja



2012-07-18 @ 16:06:25
Postat av: Kevin

ååå vad jag runkar!

2012-07-18 @ 21:04:19
Postat av: Karro

Men kevin <3

2012-07-18 @ 21:05:22
Postat av: Karro

Kevin <3 grrr!

2012-07-18 @ 21:11:34
Postat av: kevin

får vegetarianer kuk?? <3

2012-07-18 @ 21:14:28
Postat av: kevin

äta *

2012-07-18 @ 21:14:57
Postat av: karro

ne bara din :*<33333333333333333333333333

2012-07-18 @ 21:15:37
Postat av: Har du kul elr?

2012-07-18 @ 21:17:38
Postat av: kevin

då kommer jag och stopar upp den i hallonbusken :D <33333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333

2012-07-18 @ 21:17:47
Postat av: kevin

då kommer jag och stopar upp den i hallonbusken :D <33333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333

2012-07-18 @ 21:18:30
Postat av: Erre

Du ska få lite kuk en dag

2012-07-18 @ 21:18:58
Postat av: Runken

Sluta skriva på min blogg!! // karro

2012-07-18 @ 21:19:51
Postat av: kevin

nej -.-

2012-07-18 @ 21:19:58
Postat av: kevin

vi älsakar att runka här :D

2012-07-18 @ 21:20:46
Postat av: Vegitarianen

NU STÄNGER JAG NER DEN HÄR BLOGGEN!!!!

2012-07-18 @ 21:21:08
Postat av: Anonym

Du är så jävla störd hannes!

2012-07-18 @ 21:21:29
Postat av: Erre

Skomakaren satt i kammaren och banka kuken blå med hammaren. Nu ska du lära dig att bli lång först med hammare och sen med tång.... DIN JÄVEL... DIN JÄVEL!

2012-07-18 @ 21:21:36
Postat av: kuken (Y)

nu kommer jag och tar dig :D

2012-07-18 @ 21:21:44
Postat av: Vegitarianen

Om ni inte slutar skriva nu

2012-07-18 @ 21:21:50
Postat av: Anonym

Haha ni är ju sjuka, HAHA!

// kevin

2012-07-18 @ 21:36:16
Postat av: hannes grimling

nej för fan

2012-07-18 @ 21:45:23
Postat av: Kevin

Max lugnt för min del att du använder mitt namn när du vill skriva till karro, men om du inte vill få henne förvirrad när du pratar med henne om sex så borde du använda ditt eget namn annars blir det lätt fel :) Om jag var du så skulle jag ragga brud med mitt eget namn blir lättast så :D Och det är inget fel att prata om sex med tjejor det är helt naturligt kanske inte på hennes blogg då alla kan se det men om du använder ett täcknamn så funkar det, men då blir det förvirrande istället du vet! :D //kevin

2012-07-18 @ 21:46:14
Postat av: maxi bööööööööööj

wtf kompo

2012-07-18 @ 21:51:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0