"Hårfärgs diskriminering"

För nån timme sedan var jg ute och gick en sväng och då möter jag en kvinna och hon stannar upp, hälsar och säger "Vilken vacker och unik hårfärg du har!". Såklart blir jag generad och tackar för den komplimangen. Kvinnan fortsätter vidare och jag lika så. Jag fick ett leende på läpparna över den fina kommentaren som en helt främmande person säger till mig. Jag blev så glad!
Sedan kom jag att tänka på alla frisörssalonger jag varit på och klippt mig där alla har sagt vilket vackert hår jag har. Ända sedan jg var liten har jag fått höra vilken vacker hårfärg jag har och hur jag ska behålla den för den är så unik. Jag har alltid blivit glad efter sånna kommentarer. Allt sånt tog ju slut när jag färgade svart och nu när jag har min naturliga hårfärg igen kommer kommentarerna igen. Dock inte ifrån alla..
Det är många onödiga kommentarer som jag får att jag tex inte är lika mycket värd pga min hårfärg. Jag är korkad och ful eftersom jag är ginger eller aa orange/rödhårig som det heter. Jag tycker synd om dom personerna som säger så och sitter med sitt bruna hår som ser likadant ut hos alla brunhåriga eller dom som är blonda som tillslut håret blir grått och tråkig färg på. Jag har något som står ut ur mängden. Såklart jag kan ta skämt om gingers jag menar jag skämtar om mig själv väldigt ofta men när man sitter och har en konversation med någon och någon annan helt plötsligt avbryter och säger att man har inget rätt att tala för man är ginger och dessutom kvinna. Det är inte bara könet som spelar roll längre utan även vilken hårfärg man har. Det är ju egentligen helt sjukt att behandlas orättvist pga hårfärg eller kön. Kön, hårfärg och inriktning är 3 stora saker som diskrimneras på skolan. Om man nu kan säga så.. Men är du en kvinna, röd och går djurvård har du exakt fått ihop dom 3 delarna för att bli mindre värd. Jag vet inte hur det är att vara kille och dom andra två sakerna men det är kanske ännu värrre för om man är kille är det bara självklart att man ska gå lantbruk. Annars är man ju bög? Och sånt funkar ju inte år 2013, eller aa nu blir 2014! Såklart man kan skämta det fattar jag och men vid en viss punkt tröttnar man på skämten. Iallafall har jag gjort det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0